Beskydský trek

61274619

V Beskydech už jsem byl mnohokrát, ale vždy jsem si prošel jen nejznámější magistrálu Pustevny – Radhošť, nebo se vyšplhal na Ivančenu a pak na Lysou horu. Bedkydy jsou přitom moc krásné pohoří a stojí za to ztrávit tu více času. Proto jsem se v létě roku 2013 rozhodl pro přechod Moravskoslezských Beskyd od Rožnova pod Radhoštěm až k Mostům u Jablůnkova.

Pokud se necháte zlákat a vydáte se do této krajiny, tak vás čeká nezapomenutelný zážitek, čistá příroda a pastviny plné ovcí. V některých úsecích cesty nepotkáte ani živáčka. Trasa je dlouhá 84 km a jsou na ní velké rozdíly v převýšení, jak uvidíte na výškových profilech. My jsme ji prošli za 4 dny a s velkým batohem na zádech a nebylo to až tak obtížné.

1. den:

Rožnov pod Radhoštěm – Pod chatou Mír – rozc.

– Rožnov pod Radhoštěm je poměrně dobře dopravně dostupný. Cesta vlakem z Olomouce nám zabrala asi 3 hodiny. Vyjížděli jsme v pátek po práci kolem páté hodiny, proto nám večer stačilo odklidit se někam za město a najít si nějaké nocležiště. Vyrazili jsme po červené značce směr Radhošť a asi po 6 km jsme dorazili na rozcestí pod chatou Mír.

2. den:

Pod chatou Mír rozc. – Radhošť – Pustevny – Tanečnice – Čertův Mlýn – Malá stolová – rozc. – Horní Čeladná – kaple – Polana

mapa_1mapa_1

– dnešní den začíná stoupáním na Radhošť. Cestou potkáváme studánku na Černé hoře ve které bohužel není ani kapka vody, asi to bude tím suchem. Na Velké Polaně je krom rozhledu do okolí spousta borůvek a také poměrně velký přístřešek, který by mohl sloužit i k přespání. Na Radhošti nás krom překrásné kaple vítají i davy lidí, kterých nezbavíme až k Pustevnám. Za pustevnami cesta začne zase mírně stoupat až na vrchol Tanečnice, kde je moc pěkná keška a taky několik zajímavých legend, které se k tomuto místu váží. Oběd nám pěkně vyšel na Čertův mlýn. Je to taky asi polovina dnešní trasy. Ke kapli v horní Čeladné se musí hodně klesat aby jste pak druhý den mohli hodně stoupat na Smrk. Stojí to však za to, protože pokud budete mít tak krásné počasí jako my, tak vás po cestě čekají překrásné výhledy do okolí. Večer jsme si ustlali v lese poblíž rozcestníku Polana. Dnešní trasa měla 23 km a šli jsme doslova od rána do tmy.

3. den:

Polana – Smrk – Pod Malým Smrkem – Šance – přehrada – Kobylanka

mapa_2mapa_2

– druhý den nás čeká pouze 13 km, cesta bude odpočinková a kolem bude spousta kešek 🙂 Zahájíme stoupáním na Smrk a následnou snídaní, kocháním se pohledem do krajiny a hraním karet. Po cesně je několik studánek v nichž je konečně nějaká voda. Jedna moc pěkná je po cestě na smrk a další je na červené značce kousek od rozcestníku Sedlo pod Smrkem. My však ze sedla pod Smrkem pokračujeme po Žluté značce směrem k vodní nádrži Šance. Opět nás čeká velké klesání a spousta pěkných výhledů. Tentokrát jsme se kvůli horšícímu se počasí rozhodli postavit i stan.

4. den:

Kobylanka – Lysá hora –  Vyšší Mohelnice – Ježany – Bílý Kříž – Malý Polom – sedlo

mapa_3mapa_3

– dnešní ráno je opravdu škaredé, je mlha a poprchává, proto rychle balíme své věci a mizíme směrem na Lysou horu, kde tušíme otevřenou restauraci. Po zahřátí jsme opět vyrazili do nečasu. Naštěstí už nepršelo, ale byla jen mlha. Cesta z Lysé hory už je pěkná. Nejdřív se hodně zklesá a pak už jsou to malé kopečky. V okolí Bílého Kříže se dostanete do blízkosti státní hranice a té už se v podstatě nezbavíte. Nocleh jsme si zařídili v lese nedaleko studánky u rozcestníku Malý Polom – sedlo. Je tam i takové pěkné posezeníčko se stříškou, což se nám s dnešními 18 km v nohách docela hodilo.

5. den:

Malý Polom – sedlo – Borůvkový vrch – Muřinkový vrch – kaple – Velký Polom – Mosty u Jablunkova

mapa_4mapa_4

– je tu čtvrtý a poslední den naší cesty a cca 15 km před námi. Celou cestu půjdeme po červené. Rozhodně se nejedná o náročný terén a proto cestou lovíme hodně kešek a dokonce máme čas i na luštění. Pod velkým polomem je chata a rozhledna z které není nic vidět. Pivo tu mají ale docela dobré 🙂 No a výhled je pěkný v průseku nedaleko od chaty. Z Mosrů u Jablunkova jezdí vlaky skoro každou hodinu, takže nebyl problém vychytat spoj zpět domů.

Na konec ještě připojím odkaz na mapu celé trasy na seznamu. Pokud se rozhodnete trek absolvovat, tak přeji příjemnou cestu a pokud budete mít nějké další poznatky k trase, tak můžete psát klidně tady do komentářů.